John Stoppelenburg & Paul Zuijdam

Blog's foto's en overzichten.

Vakantie Belek, Turkije,

8 t/m 15 maart 2014

Vakantie Belek Turkije

We gaan eindelijk weer eens met vakantie!

Limak Arcadia is een schitterend luxe hotel en behoort tot de bekende keten Limak Hotels. Het hotel is rustig gelegen en heeft een prachtige groene tuin met daarin een groot zwembadcomplex dat grenst aan het strand. Dit complex is ook ideaal voor families met kinderen. Terwijl u lekker aan het genieten bent van uw welverdiende vakantie, vermaken de kinderen zich prima bij de kinderclub. Geniet elke dag van goed verzorgde buffetten. Wilt u een keer wat anders? Maak dan gebruik van één van de à la carte restaurants. U kunt ook een dagje het centrum van Belek bezoeken. Oftewel alle ingrediënten voor een topvakantie zijn aanwezig!

<- Naar Blog

Ligging

Direct aan het strand en rustig gelegen
    Centrum van Belek op ca. 700 m
    Golfbaan op ca. 500 m
    Haven op ca. 40 km
    Luchthaven Antalya op ca. 35 km

Zondag 9 maart 2014

Gisterenmiddag om 14:30 uur vertrokken we uit Spijkenisse met de auto op weg naar Schiphol. Dat vertrek ging overigens niet zonder slag of stoot, want op het laatste moment bleek mijn koffer toch niet nog één reis aan te kunnen. Beide sloten deden het niet goed meer. We besloten om dan toch nog maar "even" naar het centrum te gaan om nieuwe koffers te halen. Gelukkig slaagden we daarvoor.

Zonder files of andere problemen vonden we de plek waar de auto geparkeerd zou worden, vooral dankzij Tomtom, want het lag zo verscholen dat ik het zelf nooit gevonden zou hebben.

Alles verliep voorspoedig en we moesten uiteindelijk nog wachten voordat we in konden checken om 16:35 uur.
Na het inchecken even een rondje langs alle winkeltjes, maar dat verveelde al snel, behalve taxfree tabak, hadden we niets nodig. Ook bij de aftershave was er geen luchtje in de aanbieding wat ik lekker vond. Het boarden verliep uiterst langzaam, maar uiteindelijk vertrokken we toch op tijd. We zaten aan weerszijden van het gangpad, toch nog een soort van naast elkaar. de plekken waren erg krap en na een uurtje wisten we al niet meer hoe we onze benen moesten houden. Gelukkig hoefden we maar drie-en-half uur.......
We kwamen omstreeks 0:40 uur plaatselijke tijd aan op Havaliman─▒. Toen nog een lange busrit. We kwamen om 2:10 uur kwamen we aan in het hotel, dat er heel mooi uitziet. We konden gelukkig nog wat eten, daar waren we wel weer aan toe! Drinken zat in de minibar op onze kamer. Het hotel ligt op een mooi complex, dat heel mooi is aangelegd. Helaas ligt onze kamer wel op de tweede verdieping van één van de bijgebouwen, maar dat is goed voor de conditie. Die hebben we nog niet, maar misschien krijgen we die wel.....

Slapen lukte prima, maar John had toch last van zijn rug toen hij wakker werd. Voor de zekerheid hadden we de wekker gezet, want het ontbijt wilden we niet missen.
Zonder in details te treden kunnen we wel stellen dat we nog nergens zo divers hebben gegeten. Het is werkelijk af. Alleen aardappeltjes heb ik nog niet gezien.
Het weer was wat aan de frisse kant, al kwam in de middag de zon door. Maar na de lunch kregen we allebei een kleine inpleuring, dus besloten we lekker ons gemak te houden.  Om  14:00 uur kwam de rijstlijdster nog even haar verhaal doen. Niks nieuws onder de zon, dus we hebben geen excursie geboekt.
Met een MP3-speler en een boek kom je middag prima door, zeker als je af en toe ook nog even in dromenland doorbrengt.
Tegen de avondmaaltijd waren we wel weer redelijk hersteld van de reis. Na de maaltijd zijn we nu neergestreken in de lounge, waar ik even moest bloggen en waar we nu gaan rummiën.
Voor morgen staat Manavgat op het programma, dus dat betekent 10:00 uur de bus vanaf de de ingangspoort.

Maandag 10 maart 2014

Zoals gezegd, waren wij vroeg opgestaan om ervoor te zorgen op tijd bij de bus aanwezig te zijn. De loopafstand naar de halte viel erg mee, zo erg zelfs dat we besloten nog even terug te gaan naar het hotel voor nog een kop thee. (THEE???? Ja goed gelezen, want de koffie is echt het enige dat in dit hotel ronduit niet te pruimen is. Ook de meegebrachte oploskoffie is niet wat we gewend waren van de vorige vakanties, dus daarom thee)

Om 10.00 uur vertrok de bus. Hoewel de reisleidster en tijd van ongeveer 40 minuten had genoemd, kostte de rit anderhalf uur, inclusief een tussenstop in Side.
Nadat we de markt uitgebreid hadden bezocht, gingen we op zoek naar de brug, waar de boten zich bevonden, zo kon ik mij herinneren.
Daar eenmaal aangekomen, bleek de boottocht inclusief een transfer met een dolmus naar de grote waterval toch ruim tachtig minuten te kosten. dat durfden we niet aan omdat we bij enige vertraging de bus terug niet zouden halen. Op de markt kocht John een schoudertas, ik kocht schone onderbroeken want dat werd wel weer eens tijd. Daarna aten we kebap met frites en sla, nou dat klinkt lekker uitgebreid zul je denken.... het was echter een opgerold soort pannenkoek waar alles ingeperst zat. Wel lekker overigens, maar als maaltijd een beetje karig. Nou komen we hier verder niets tekort, dus dat was niet zo'n ramp. Op een andere plek namen we een Cappuccino, want we verheugden ons erg op een LEKKERE bak koffie. Helaas, er zat geen smaak aan. Eenmaal in het hotel, hebben we lekker ons gemakje even gehouden met een boek. De avondmaaltijd was weer te divers om alles op te noemen. Ook de toetjes waren weer lekker.
Het is inmiddels kwart voor negen en John zit in mijn cryptogrammen boekje te worstelen, even stiekem kijken  hoeveel hij er al heeft.....hij heeft de smaak kennelijk te pakken, want het cryptogram is al bijna helemaal ingevuld! Het moet toch niet gekker worden......

Voor morgen staat een "rustige" dag op het programma, lekker van het zonnetje genieten en een wandeling door de omgeving.

Dinsdag 11 maart 2014

Vandaag hebben we de omgeving wat nader onderzocht. 's ochtends zijn we na het ontbijt naar het dorp Belek gelopen. Deze weg gaat tussen de golfvelden door en er bevindt zich wat struikgewas aan weerszijden van de weg. In de berm schoten bruine muurhagedissen weg in alle soorten en maten. Het viel me op dat ondanks het voorjaar er  geen mooi gekleurde exemplaren bij zaten, misschien nog te vroeg? Op een grote omgevallen boom huisde een complete familie Agamen, in alle grootten, het blijven toch leuke beestjes om te zien, zo lomp als ze zijn.  Het is duidelijk te merken dat het toeristenseizoen nog moet beginnen, want het is overal uitgestorven, Behalve de gebruikelijke winkeltjes met kleding, koffers en sieraden was er in elk geval weinig te zien. De reisleidster had verteld dat je kon wandelen rond de golfvelden, dus liepen wij de doorgaande weg een poos af om een doorgang te vinden, maar die was nergens te vinden, de afrasteringen liepen eindeloos door. Uiteindelijk zijn we weer teruggelopen en Belek vanaf de andere kant ingegaan. We kwamen uiteindelijk bij het water ornament uit, waar we wat foto's maakten.
Toen weer terug naar het hotel, waar we geluncht hebben en vervolgens met ons badlakentje naar het strand zijn gegaan. Het was daar lekker warm, met een fris windje, wat ervoor zorgde dat het ook aangenaam bleef en we ook flink verbrand waren zonder dat we het merkten, althans op DAT moment. Onder de douche bleek al snel hoe ons velletje te lijden had gehad van het zonnetje. Gelukkig lag er bodylotion in de badkamer wat het aardig verzachtte. Want wij hadden op grond van de weersverwachtingen besloten dat zonnebrandspullen niet nodig waren.......
Na de copieuze avondmaaltijd brachten we de rest van de avond lezend door.

Woensdag 12 maart 2014

Vanmorgen waren we weer vroeg op om te ontbijten, want we gingen met de bus naar Side en aangezien deze maar één keer per dag gaat, moet je erop tijd staan.
Toen we instapten was het nog fris, maar gaandeweg zagen we de thermometer oplopen van 17 naar 30 graden. Toen we rond 10.45 uur aankwamen in Side, was onze eerste zorg om een petje te pakken te krijgen. Dat lukte al snel, toen Side doorgewandeld. Op zich een leuke wandeling, maar de winkeltjes zijn overal hetzelfde. Nadat we even wat geld hadden gepind, zijn we uiteindelijk neergestreken op een terrasje om wat te eten en drinken. Het zonnetje was toen even weg, wat best even lekker was. Ongemerkt kwam hij toch weer door, ik zette onmiddellijk mijn pet weer op. John wachtte daar even mee en heeft daarom nu verkoolde randjes aan zijn oren. Ik moet zeggen: het staat hem wel beeldig hoor! Sommige mensen staat nu eenmaal alles!
Na een liter bier valt wandelen toch niet meer zo mee.... Maar goed: op naar het hoogtepunt: de ruïnes en waar het mij met name om ging: stereofoto's maken en de ter plaatse aanwezige ruige begroeiing bestuderen. Er stonden erg veel bloemen, en warempel: ik vond verscheidene groepjes orchideeën, aanvankelijk in knop, later ook enkele die al open waren, allemaal Serapias, met bleke vleeskleurige bloemen met een donkere keel, niet echt mooie bloemen.
Om kwart over drie vertrok de bus weer terug. Onderweg heb ik lekker even geslapen..Bij het hotel aangekomen opperde John dat hij wel trek had in M&M's, dus gingen we even nar het winkeltje in het hotel en jawel, daar hingen de bekende gele zakken aan een rekje. Dus ik pakte er één en ging nar binnen om te betalen. De dame zei 11 euro 90 en ik begon te lachen want ik dacht dat ze een geintje maakte. Dat was dus niet zo, dat was ECHT de prijs. Toen heb ik de zak maar weer terug gehangen en John moeten teleurstellen. We konden er allebei niet over uit dat ze voor zo'n kaa-uu-theezakje zo'n bedrag durfden te vragen. Eenmaal op de hotelkamer hebben we ons gemak nog even gehouden tot etenstijd.Inmiddels hebben we het avondeten ook weer achter de rug. Ik heb me deze keer beheerst en maar één bord met warm eten op, gevolgd door maar één bord met toetjes, knap he? John zit in afwachting van het vrijkomen van de laptop een boek te lezen. Morgen blijven we bij het hotel en waarschijnlijk zullen we zonmijdend zijn....

Donderdag 13 maart 2014

Vanochtend lekker een beetje uitgeslapen.
Na het ontbijt zijn we te voet naar Belek gegaan omdat we nodig een goede zonnebrand moesten hebben. Bij een wat grotere supermarkt stonden de flessen tenminste geprijsd en we namen er één met een hoge beschermingsfactor. Tevens kochten we een doosje jasmijnthee en oploskoffie in zakjes, want degene die we  hadden meegebracht van thuis was domweg niet lekker. Er stond vandaag een straffe wind en ondanks het felle zonnetje was het alleen uit de wind maar goed uit te houden. John was vanaf vanmiddag niet lekker, heeft een koutje te pakken en voelt erg warm aan. Ondanks  dat zijn we vanavond naar het Chinese a-la-carte restaurant gegaan, want we hadden gereserveerd. De kaart was beperkt en babi-pangang of pindasaus kwamen er niet op voor, precies zoals John al gevreesd had. We aten allebei andere dingenn en het was prima te eten, al was ik enthousiaster dan John. Als 1e voorgerecht had John mais soep met kip en ik pittige zure Chinese champignonsoep. Als tweede voorgerecht had John dumplings met ketjap en  ik gebakken Chinese garnalen in zoetzure saus, waren erg lekker. Als hoofdgerecht had John noedels met biefreepjes met sojasaus terwijl ik nasi met pekingeend in hoisinsaus had.
Als toetje namen we beiden appel met sesam en vanille-ijs, dat was een lekkere afsluiting.
Nu zijn we weer terug op de kamer en gaan nog een beetje lezen, puzzelen, koffiedrinken en daarna slapen. Morgen blijven we weer in de omgeving van het hotel.

Vrijdag 14 maart 2014

Vandaag hebben we kalmpjes aan gedaan. Rustig ontbeten en daarna rustig koffie gedronken. Een strandwandeling bevestigde ons vermoeden: echt álle stukjes natuur zijn omheind om als golfveld te gebruiken. Dus als de reisgids meldt dat rond Belek de mooiste pijnboom wouden van Turkije te vinden zijn, dan liegen ze niet, maar je mag er niet in!
Helaas betekent dat dus wel dat er in de omgeving van het hotel eigenlijk helemaal niets te doen is en dat is erg jammer, want het hotel is uitzonderlijk goed.
Na de strandwandeling zijn we neergestreken in de lounge hoek aan het strand. Dat was niet slecht vertoeven. Er stond weer een straffe wind, maar die was aflandig en werd door de begroeiing tegengehouden. Erg veel trek hadden we niet, dus lunchen wilden we overslaan, maar aan het strand kon je ook frietjes krijgen en kipnuggets, dat was voor ons voldoende. Rond lunchtijd kwam er een schommelbank vrij en daar heb ik heerlijk op liggen luieren.
Tegen een uurtje of drie vroeg John of ik zin had om nog even naar het dorp te lopen. Dat was geen slecht idee, konden we de doorlig- en zitplekken weer even laten genezen.
M&M's waren helaas niet te vinden, dus moest John genoegen nemen met een reep met hazelnoten. Ik kocht al eerder deze week jasmijnthee, nu kocht ik vier zakjes soep die ik erg lekker vind. Vraag me even niet naar de naam......maar er zit in elk geval iets van munt in deze soep. We aten hem in het hotel al twee keer.
Eenmaal op de hotelkamer aangekomen nog lekker even gelezen maar toen vielen mijn ogen dicht.
Inmiddels hebben we weer gegeten en zijn we nu  aan koffie toe. Vanmiddag hebben we op het vertrek bord gezien dat we morgen om 20.10 uur worden opgehaald.
Jammer maar ook wel weer lekker. De verzorging is hier echt subliem, maar de omgeving hebben we wel gezien, alleen al daarvoor zouden we niet langer willen blijven.
Allebei vinden we Griekenland toch net iets kleinschaliger en lieflijker.

John Stoppelenburg

&

Paul Zuijdam

nlende
Copyright © 2017 John & Paul. Alle rechten voorbehouden.
Joomla! is vrije software uitgegeven onder de GNU/GPL Licentie.