John Stoppelenburg & Paul Zuijdam

Blog's foto's en overzichten.

Duitsland 15-08-2013 t/m 19-08-2013

Lang weekend Duitsland

We gaan een lang weekend naar Oberlahr,  Rheinland-Pfalz, Duitsland .

We stappen Donderdag 15-08 in de auto naar Hotel Der Westerwald Treff en gaan maandag 19-08 weer naar huis.

Het is ongeveeer 345 KM, dus zo'n 3.5 uur rijden.

Zwart is de heen reis via Holm Orchideeën

Rood is de terug reis

Afdrukken

Donderdag 15 Augustus 2013

Na de twee voorafgaande dagen hadden we alles eigenlijk wel ingepakt, op de laatste dingetjes na, maar ja daar heb je een lijstje voor. Onze kat Romario was doodsbang dat we hem zouden vergeten, dus die lag beurtelings op een rugtas of in een weekendtas. Gisteravond had ik nog even zitten internetten om te zien of we toevallig langs een  orchideeën kweker zouden komen. En ja hoor warempel lag een Zygopetalumkweker nagenoeg op de route.

We hadden afgesproken ongeveer 8.00 uur te gaan rijden, nou dat lukte natuurlijk aardig want om 8.00 uur waren we inderdaad "al" wakker, dus vertrokken we omstreeks 9.30 uur. Hoewel we het niet hadden verwacht, was het toch aardig druk op de weg en dat viel in Nederland eigenlijk nog wel mee, maar in Duitsland was het gewoon druk op de weg.

Omstreeks 11.45 uur kwamen we aan bij kwekerij Holm in Bedburg-Hau, waar we hartelijk werden ontvangen. Nog nooit heb ik zoveel verschillende soorten orchideeën en in zulke grote aantallen bij elkaar gezien. Ik kocht een sterk geurende Zygopetalum, een kruising met zacht lila bloemen en een MiltoniaX Miltonopsis met felgele bloemen met een roze lip. Deze laatste heeft niet de problemen van Miltoniopsis. Alleen geurt hij niet of nauwelijks. Er stonden ook mini Zygopetalums, ongeveer half zo groot als de normale. Helaas zaten deze nog in de testfase en waren ze niet voor de verkoop. Ik kan nog uren doorvertellen over dit bezoek maar dat laat ik maar achterwege.

Daarna hebben we een parkeerplaats gezocht en hebben we onze broodjes opgepeuzeld met wat cola er bij. Om 15.00 uur waren we in het hotel aanwezig. Een prachtig ruime kamer en ook de ligging is mooi. Omdat we zo goed als zonder benzine zaten besloten we na een kopje koffie eerst op zoek te gaan naar een pomp, die vonden we in het naburige dorp Flammersfeld. Daarvandaan zijn we doorgekacheld naar de Beulskopf (389m), waar we de 177 treden van de Raiffeisenturm hebben bedwongen (weliswaar met sterk verzuurde beenspieren). Terug naar beneden was gemakkelijker.

Eenmaal terug in het hotel hebben we eventjes een klein tukkie gedaan, om vervolgens aan het diner te gaan. Ik zou ik niet zijn als ik daar geen uitgebreid verslag van zou doen...... Het was vandaag in buffet vorm. Als voorgerecht watermeloen met gerookte Westerwaldham wat op zich een beetje typische combinatie vormde. Tevens was er een spinazie cremesoep, die ook goed smaakte. Van het salade buffet heb ik een bord gemaakt met tomaat, kool,komkommer,boter boontjes, rode bonen en paprika. Er stonden drie soorten zelfgemaakte dressings, alleen stond er helaas niet bij wat wat was. Ik heb ze alle drie geprobeerd, en alle drie smaakten prima.

Als hoofdgerecht was er de keuze tussen vis (het is me even ontschoten wat het precies was) schnitzel  met tomaat en kaas overdekt, of cevapcici. Ik heb de laatste twee genomen, hoewel dat waarschijnlijk niet de bedoeling was, maar ja ik ben nog in de groei he? verder was er keuze uit aardappeltjes, lint pasta, en worteltjes. Ik heb de eerste twee erbij gedaan. Als toetje waren er vruchten in sinaasappelsap, overdekt met ongezoeten slagroom. Ook was er een ongezoeten hazelnoot mousse. Smakelijk, maar wij missen natuurlijk de suiker. Als besluit een kopje cappuccino gedronken. En nu komt John met drie gekookte eitjes aan, die we vergeten zijn op te eten onderweg. Dat smaakt ook nu nog prima. Inmiddels vallen mijn ogen wel bijna dicht, dus dat is daarna het eerstvolgende.

O ja waarom begon ik nou zo nadrukkelijk met dat lijstje? John is zijn e-boek vergeten, wat natuurlijk een regelrechte ramp is, want hoe moet hij nu slapen? Zingen voor hem is geloof ik geen optie....

Vrijdag 16 Augustus 2013

Al waren de kussens een beetje klein en dun, toch hebben we lekker geslapen.
Het ontbijt was uitvoerig, John at bruin  brood met een soort Nutella en kaiserbroodjes ham kaas en een gekookt eitje. Ik at een gegratinerde tomaat met kaas, kleine gehakt schijfjes en roerei met ham en ui. Daarnaast nog wat rauwkost en rauwe ham. In elk geval een copieus ontbijt, waardoor lunchen niet meer nodig was. Na het ontbijt zijn we naar Bendorf-Sayn gereden, waar we de vlinderkas bezochten. Deze kas was niet zo heel groot, maar wel mooi ingericht en  er vlogen erg veel vlinders, waaronder ook wat soorten die ik nog niet elders had gezien. Daarna hebben we nog een beetje rondgewandeld in het park dat erbij hoort. Het was erg warm weer dus zochten we even verkoeling op een terrasje nabij de vlindertuin. Omdat het nog erg vroeg was om terug te gaan, bekeken we op tomtom waar er een winkelcentrum te vinden was, Dat bleek in Andernach te zijn, Dar eenmaal aangekomen bleek het winkelcentrum niet erg groot  te zijn. Na hier rondgekeken te hebben zijn we terug gegaan naar het hotel. Het diner  was weer in buffetvorm. Als voorgerecht stukken gerookte makreel met ui en citroen, waar een dressing bij zat. Deze smaakte precies als de honing-dille-mosterdsaus die we thuis hebben, maar dan zonder de dille. Daarna een krachtige bouillon met rijst. Dat krachtig viel nogal tegen.... Als hoofdgerecht hadden we varkensmedaillons met een mosterd-ui korst, aardappel rosti en gemengde groente, met een salade buffet. Als toetje zelfgemaakte kwark met bessen en nog een kwark die naar sinaasappel smaakte.
Om de calorieën een beetje weg te lopen hebben we het terrein achter het hotel verkend, waar de weekendhuisjes staan. Daar vonden we ook paden die het woud in gaan, alvast handig om te weten.
Morgen staat Koblenz op het programma.

Zaterdag 17 Augustus 2013

Vannacht hebben we het reserve dekbed opgevouwen als extra kussen gebruikt en dat zorgde ervoor dat we lekker geslapen hebben.
Het ontbijt was zoals gisteren, maar we hebben iets minder gegeten om nog tot iets in staat te zijn.... Omstreeks 11..30 uur waren we in Koblenz, de auto geparkeerd en wel. Het was behoorlijk warm, dus we meden de zon een beetje. De markt, die volgens de folders toch al niet veel voorstelde, was inmiddels al opgeruimd toen we daar aankwamen. Verder was de binnenstad wat kleiner dan we hadden gedacht en was er veel minder oudbouw. Niettemin was het wel de moeite van de reis waard. Vooral de wandeling naar het punt waar de Rhein en de Moezel samenkomen en de daaropvolgende wandeling naar de binnenstad langs de oever van de Moezel was een verademing. Uiteindelijk zijn we neergestreken voor een kop koffie met gebak. Helaas was de koffie erg waterig en was het gebak wederom zonder suiker. Dat laatste is iets waar wij Hollanders verschrikkelijk aan moeten wennen! Omstreeks vier uur 's middags waren we weer terug in het hotel, waar we even een uiltje hebben geknapt.
Het avondeten was weer erg lekker. Als voorgerecht een glas met anti pasta, bestaande uit heel fijn gesneden rauwe paprika, tomaat, courgette in olijfolie met Provençaalse kruiden. Dat was erg smakelijk. Vervolgens een champignoncremesoep, waar de "steinpilze" duidelijk in te proeven waren. Als hoofdgerecht kozen wij rundvlees in pepersaus, heerlijk van smaak. John koos voor pommes duchesses, terwijl ik voor lint pasta koos met gemengde groenten. Salade erbij. Als toetje een chocolade puddinkje met vanillesaus.

Voor morgen staat een wandeling gepland, we moeten nog even navragen waar we dat het best
kunnen doen.

Zondag 18 agustus 2013

Helaas was het toen we op stonden al bewolkt. We hadden gisteren al gezien waar de wandelroutes begonnen, dus daar zouden we de wandeling starten.

Maar eerst het heerlijke ontbijt! Ook nu was er weer dezelfde overdaad als de dagen ervoor. De verleiding is dan groot om teveel te eten. Toen we het ontbijt naar binnen hadden gewerkt, hebben we de spullen gepakt en zijn we op pad gegaan. Hier had ik het meest naar uitgekeken, maar helaas liet het zonnetje verstek gaan, dus geen vlinders te zien. Er zat een flinke stijging in het pad.  John had nieuwe schoenen aan, waar hij nog niet eerder op had gewandeld, dus de blaren waren er al snel.....  De wandeling voerde voornamelijk door de bossen en er was geen bloemetje te zien. Dus al met al was deze wandeling voor ons allebei geen hoogtepunt. Nog voor de middag waren we weer terug in het hotel. We besloten een plekje te zoeken voor de lunch, maar dat viel niet mee. Uiteindelijk belandden we ettelijke kilometers verder bij de Mac.

Het avondmaal was weer lekker: als voorgerecht garnaaltjes met ananas in een sausje gevolgd door gebonden bloemkoolsoep, als hoofdgerecht had John kipfilet, ik rundvlees in Stroganoff-saus. Daarbij uiteraard het saladebuffet. Het toetje bestond uit chocolade-ijs en witte chocolademousse.

Maandag 19 augustus 2013

Vanochtend waren we om tien uur klaar om te vertrekken, na uiteraard ontbeten te hebben en de auto te hebben geladen.

De reis liep voorspoedig en de wegen waren eigenlijk relatief rustig. Des te dichter we bij Nederland kwamen, des te slechter het weer werd. De regen kwam met bakken uit de lucht en van tijd tot tijd moesten we echt langzaam rijden omdat de weg nauwelijks meer te zien was. Maar hoe dichter we bij Rotterdam kwamen, hoe zonniger het weer werd. Ongeveer om twee uur waren we weer thuis. Omdat het de laatste vakantiedag was, hebben we lekker chinees gehaald en nog even genoten van de kookkunst van een ander.

Morgen is het weer over: om 6.oo uur loopt voor mij de wekker weer af..........(snifsnif)

John Stoppelenburg

&

Paul Zuijdam

nlende
Copyright © 2017 John & Paul. Alle rechten voorbehouden.
Joomla! is vrije software uitgegeven onder de GNU/GPL Licentie.