John Stoppelenburg & Paul Zuijdam

Blog's foto's en overzichten.

Het is in Thailand 5 uur later dan in Nederland.

Vrijdag 8 Oktober

EekhoornGisteren zijn we om 9:00 uur de deur uitgegaan, omdat we hoorden dat er nogal veel files waren. We zouden belegde stok broodjes halen bij de Hema, maar die hadden helaas nog niets klaarliggen, dus daar moest nog een alternatief voor worden gezocht. Inderdaad waren er veel files, maar omstreeks 11:00 uur waren we bij het tankstation voor Schiphol, waar we bij Delifrance toch wat lekkere broodjes voor onderweg konden scoren. Daar hebben we gelijk even gebeld naar de firma die onze auto zou overnemen bij Schiphol en dat werkte wonderlijk goed.
Omdat we zo lekker vroeg waren, besloten we te kijken of we al in konden checken, zodat we nog konden vragen om extra beenruimte, maar er stond al een giga-rij. Toen we aan de beurt waren, vroeg ik of er nog stoelen bij de nooduitgang waren, eigenlijk met het idee dat dit een overbodige vraag was, maar tot mijn stomme verbazing, waren er nog precies twee stoelen vrij......
Om 13.45 uur ging de gate open en exact op tijd vertrokken we van Schiphol. De vlucht viel erg mee, ik heb zelfs af en toe een uurtje geslapen. Er was voldoende mogelijkheid om wat te eten en te drinken. De tijd ging eigenlijk zo snel dat we niet eens op de laptop naar een film hebben gekeken. Om 1:35 uur nederlandse tijd, 6:35 uur Thaise tijd landden we in Bangkok. Het was zo ongeveer of je de sauna binnenstapte.... Dat is wel weer even wennen.
Het verkeer was erg druk, zodat we omstreeks 9.00 uur in het Navalai hotel waren. Al vrij snel zijn we gaan wandelen naar Khao San Road. Daar hebben we een maaltijd gebruikt, maar of het nou ontbijt of lunch was, dat weet ik even niet. In elk geval smaakte het voortreffelijk. We hebben in het tentje gegeten waar we ook de vorige keer hebben gegeten. Uiteraard heb ik besteld waar ik me al weken op verheugde: gele curry met rijst. De eerste happen waren erg heet, maar daar wen je verschrikkelijk snel aan. De vulling bestond geheel uit antroea's in vieren en bittere erwten met uiteraard heilige basilicum en citroenblad. Heerlijk smaakte het weer.
Johnny nam fish and chips, wat er erg lekker uitzag, met een groot stuk vis en dat smaakte hem ook goed, al miste hij Remia.......
Daarna bij de 7-Eleven oploskoffie gescoord en gauw terug naar het hotel om een bak koffie te maken. Dat doet je toch altijd weer goed.
We hadden het plan om naar het zwembad te gaan, maar de slaap dwong ons toch om even een tukkie te doen. Rond 15:30 uur was ik weer wakker en ging even op het balkon zitten. Tegenover ons balkon staat een grote oude boom, die het meest op een populier lijkt qua blad, en al snel werd mijn aandacht getrokken door iets op vier poten in de boom. Al snel zag ik dat het een eekhoorn was, maar natuurlijk heb je dan je fototoestel niet bij de hand. Inmiddels werd John ook wakker en toen ik hem vertelde en aan wilde wijzen waar ik hem had gezien, zagen we een blauwachtige slang op dezelfde plaats in de boom, en daarna een iets grotere groene slang.
Nu zijn we een uurtje verder en ook drie eekhoorns verder, en met de Canon heb ik wat betere foto's kunnen maken. Het is nu tegen 18:00 uur en het is al weer donker aan het worden. Nog even een sigaretje en dan gaan we maar weer eens op pad.

Khao San RoadHet is nu 21:15 uur en we hebben het wel zo'n beetje gehad voor vandaag. We zijn weer naar Khao San Road gewandeld en hebben daar onze avondmaaltijd gebruikt. Voor mij was dat geroerbakken basilicum, varkensvlees en groenten met rijst, en voor John een mignonfilet met frietjes en groenten. Het was allebei lekker en een lekker biertje erbij maakt het natuurlijk NOG lekkerder. Erg veel gecko's op alle verlichte muren in alle soorten en maten.
Genoeg voor vandaag. Morgen staat een vroeg, lekker en voedzaam ontbijt op het programma, en dan naar een groot winkelcentrum.

Vrijdag 8 Oktober.

34°C

Vanochtend om 6:00 opgestaan, douchie gepakt en nog ff gecheckt of we alles wel bij ons hebben. na de nodige bakken koffie om 9:00 de deur uit. We zouden broodjes halen bij de Hema, maar die begonnen net met smeren, dus zijn we vlak voor schiphol gestopt om bij wat te kopen. Om 11:00 waren we op Schiphol, waar we buiten in het zonnetje onze broodjes hebben genuttigd, en de broodnodige nicotine hebben geïnhaleerd. Er stond al een aardige rij om in te checken, maar goddank waren er nog beenruimte plaatsen. na de douane een flesje anti mug gekocht (Prada) en bij de Mac een bak koffie gedronken. Na in de rookruimte van een restaurant nog de laatste peuk, en toen naar de Gate. Alles liep daar ook voorspoedig, het alarm ging voor het eerst sinds ik vlieg eens niet af! Al met al ging de hele ochtend lekker vlot, niet echt het gevoel gehad dat je constant zit te wachten. Realiseerde me alleen dat ik de GPS tracker in de auto had laten hangen, dus dat verhaal gaat niet op. Morgen ff kijken of ik hier zoiets kan vinden.

In het vliegtuig hadden we stoelen tussen de keuken en de nooddeur met minstens 1,5 meter beenruimte, dus dat was perfect. Het eten was zozo, maar er zat een heerlijk choco cakeje bij, wat alles weer goed maakte. Helaas was er zoveel herrie van de nooddeur dat ik het geluid van me films niet kon horen, en ze lieten de nacht al snel invallen door het licht uit te doen. om mij heen lag iedereen zo vredig te slapen dat ik het licht niet aan wou doen, dus kon ook niet lezen. 'Kweet niet of en hoeveel ik heb geslapen, maar ook de vlucht verliep wel snel.
Bij aankomst even het temperatuur verschil vergeten, dus toen we uiteindelijk echt naar buiten gingen liep ik echt tegen een muur aan. heb nog niet echt hevig gezweten, maar wel een beetje, misschien door dat ik 13 kilo minder mee sjouw, of het is nog niet zo warm.
na een uurtje waren we in het hotel, waar we nu  de scenic kamer versie hebben, dus ipv zoals vorig jaar op een bouwput, kijken we nu op de straat, met de nodige herrie van het verkeer wat langs raast.
gegeten in Pauls favoriete tentje, wat overigens totaal anders was als vorig jaar, heb Fish en Chips op, wat best wel te eten was, ook al was het eigenlijk 5 uur 's ochtend Hollandse tijd.
na dutje van een uurtje of 3 weer fris en fruitig, dus zo weer wat te eten scharrelen, heb trek in een groot stuk vlees, dus we zullen het een gaan bekijken.

Net terug van eten, een file Mignon. geen commentaar.(kan wel wat verzinnen, maar heb er gewoon geen zin in). nog ff bij 7-Eleven water en een simkaart gekocht, maar bij terug komst waren geen van de ouders bereikbaar, gaan het zo nog maar eens proberen.

wel een raar gevoel, we zijn nu vanaf donderdag ochtend 9:00 op weg, het is nu 22:00 op vrijdag, maar het voelt maar als 1 dag!!!

zaterdag 9 oktober

We zitten hier lekker op ons balkonnetje van de plensregen te genieten, we waren dus precies op tijd terug. Het is nu 16.45 uur.

We gingen vannacht om 1.00 uur naar bed en John sliep vrijwel direct. Ik was helaas om drie uur nog altijd klaarwakker, maar ben toch daarna zo af en toe even in slaap gevallen. Toch was ik redelijk fit toen de wekker om acht uur afliep. Na een heerlijk uitgebreid ontbijt met bacon, gebakken ei, kwartelei, tomaat en natuurlijk ananas en watermeloen kon ik er wel weer tegen. Eerst met de longtailboot naar Sathorn gevaren, waarvandaan we met de skytrain naar het National Stadium zijn gereden, waar het MBK-winkelcentrum is gevestigd.  Daar hebben we een flinke poos rondgeslenterd en wat gedronken. Maar het was niet wat John zich er van had voorgesteld. We zijn daarna weer teruggegaan langs dezelfde weg naar het hotel, waar we even wat bakjes koffie naar binnen hebben gewerkt.

Toen met de tuktuk naar de Thewet-bloemenmarkt, waar ik hoopte wat bijzondere bloemzaden te kunnen kopen. Helaas verkochten ze daar alleen het standaard assortiment, zoals ik al een beetje vreesde. Maar toch was het wel de moeite waard. Het is onvoorstelbaar als je ziet hoe gemakkelijk hier alles groeit dankzij de hoge luchtvochtigheid. Langs de andere kant van de klong  (het kanaal ertussen) was een gewone markt, waar we ons weer verbaasd hebben over alles wat je kennelijk kunt eten........

Terwijl we op de boot stonden te wachten waren er mensen de vissen in de rivier aan het voeren. Je geloofde je ogen niet! Echt duizenden vissen van circa 60 cm groot krioelden over elkaar om het brood te pakken.

Met de longtailboot zijn we weer teruggegaan en zitten nu , na een lekker ijsje te hebben genuttigd, nog steeds van de plensbui te genieten, want het koelt nu even een beetje af, wat best even lekker is.

Na ons middagdutje zijn we op zoek gegaan naar een eettentje, wat we al snel gevonden hadden, het zag er gezellig en druk uit. John bestelde een geroosterde kipsalade als voorgerecht, en een cordon bleu met frietjes als hoofdgerecht, ik bestelde bruschetta met ansjovis, tomaat en mozzarella als voorgerecht, gegrilde garnalen met inktvis, maar dan zonder inktvis, met knoflook-pepersaus. Zoals gebruikelijk had ik mijn eten eerder dan John, en ook nog in de goede volgorde. Toen ik bijna klaar was, kwam het hoofdgerecht van John, en we vreesden dat het voorgerecht

niet begrepen was, maar tot onze stomme verbazing kwam dat NA het hoofdgerecht, tegelijkertijd met de sauzen die bij het hoofdgerecht hoorden. Het kwam goed uit dat hier veel sla bij zat, want ik had nog steeds honger. Als toetje namen we apfelstrudel met ijs en dat was heerlijk. Daarna nog een korte wandeling gemaakt naar Khao San Road, maar daar was niks nieuws, dus besloten we weer naar het hotel te gaan. Dan gaan we zo dadelijk maar weer eens slapen, want het loopt tegen twaalven, zodat we morgen weer fris zijn........

zaterdag 9 oktober.

Ik kan het helemaal vinden met Paul´s verslag.

In het MBK geen GPS tracker, gevonden, dus die vlieger gaat dit jaar niet op. Dus moeten we het nog maar eens over doen als we wat andere landen bezocht hebben.

Verder ben ik met de toeristen boot terug gekeerd naar het hotel, weet niet hoe Paul op een Longtail terecht is gekomen, maar ik ben er niet op geweest. Heb nog geen honger of trek, dus dat word weer flink zoeken vanavond naar een eettentje. Het giet nog steeds, dus het zijn niet van die kleine buitjes.

Zondag 10 Oktober.

Vanochtend na het ontbijt op de taxi boot gestapt, naar het treinstation, daar de trein gepakt naar de Weekend Market. Het was ook daar aanzienlijk rustiger dan vorig jaar. dat geld trouwens tot nog toe voor alles. De zon was al aardig doorgekomen en het was ook een stuk warmer. Ik probeerde dus om steeds in de schaduw te lopen, dat scheelde een stuk, en er stond ook af en toe een zuchtje wind. Hoewel ik het wel warm had, bleef het gutsen van zweet uit. Dat maakt het geheel hier een stuk aangenamer.

Op de markt was weer van alles te zien, de meeste indruk heeft de dieren afdeling gemaakt, Gigantisch veel vissen en andere waterdieren, deze waren echter niet voor consumptie  maar voor de sier. schattige puppies en mini poessies, vogeltje en reptielen. zelfs "tamme" eekhoorns en uilen, die volgens mij zo stoned als een garnaal waren. Daarna nog even gekeken of er wat leuke hemden te vinden waren, maar dat viel me tegen, of we hebben de goede afdeling niet gevonden. Dus daar kijk ik in Chiang Mai wel naar.

Dus zonder volle tassen weer naar het hotel. Vanavond weer een lekkere eettent uitzoeken, want we gaan morgen weer de bewoonde wereld uit Olielampjes langs bamboerivier, dus moet ik maar afwachten of er dan nog iets te eten voor me bij zit. Gaan na het eten nog wel langs een 7-Eleven om wat koeken o. i. d. in te slaan voor noodrantsoen.

Weet niet of er de komende dagen internet te lenen is, dus misschien zijn we een paar dagen uit de lucht.

Zondag 10 Oktober

Vanochtend zijn we weer vroeg opgestaan en na een uitgebreid ontbijt met de boot naar de skytrein gevaren, om vervolgens bij de Weekendmarkt uit te stappen. We hebben hier eindeloos rondgedoold en hebben veel uitgebreider rondgekeken dan de vorige keer, toch hebben we nog lang niet alles gezien. Vooral bij de huisdieren hebben we lang rondgekeken en bij de orchideeën en andere planten. Vooral dit laatste was aanzienlijk minder dan de vorige keer, hoewel ik wel mooie soorten heb gezien. Vooral de miniatuurtjes waren erg verleidelijk. Er stonden Rhynchostylis gigantea voor 35 Baht, dat is omgerekend ongeveer 85 eurocent....... Hoewel ik altijd toch wat terughoudend ben bij het eten van kraampjes, heb ik me dit keer toch niet kunnen beheersen: ik heb stukjes buikspek met pepertjesolie genomen, en dat smaakte echt voortreffelijk! We waren pas tegen vijven terug en hebben toen maar even ons gemak gehouden tot aan het avondeten. In de straat parallel aan Khao San Road hebben we gegeten. John kip met frites en een gigantische salade met kaas en ham, ik heb het bij een Thais menu gehouden, bestaande  uit groene curry met kip en rijst, roergebakken groenten in oestersaus, twee stokjes  saté met een heerlijke zoete pindasaus en een ananas shake. Terug bij het hotel hebben we nog een ijsje gehaald.

Nu gaan we bij tijds naar bed, want morgen worden we al tegen zes uur opgehaald voor het volgende deel van  de vakantie.

Maandag 11 oktober.

Heb naar de Floating Market heerlijk liggen pitten, op de onnodige stop bij de zoutvelden na. De markt eens vanaf een andere zijde bekeken, en was net zo boeiend. Toen we in het bussie zaten om te vertrekken viel mijn oog op een drieluik van horen, ziende en zwijgende monnikjes. En gezien er 6 mensen van de groep ontbraken zijn we weer uitgestapt voor een peuk en de schilderijtjes te bekijken.
We hebben ze nog niet gekocht, dat komt nog wel.
Weer een heerlijke lunch genoten, niet dus, heb bij de tent een paar mini marsjes snickers en twix op. Het Diner zie er ook niet veelbelovend uit, dus dat word waarschijnlijk straks de rest van de zak. Ben dan wel door me voorraad heen, dus hoop de we morgen nog ergens wat in kunnen slaan.
tijdens de lunch vroeg een ander koppel of we ook het Birma spoor en museum wilden overslaan. Dat vonden we prima, gezien we er vorig jaar ook al niet veel aan vonden.
We gaan dus morgen na de waterval terug naar de tent waar de omgeving ook prachtig is.

Maandag 11 oktober

Vanochtend zijn we om half vijf opgestaan. We hadden alles al ingepakt op de vorige avond. Even uitchecken en toen bleek dat alles voor het ontbijt al klaarstond. Dus konden we hier nog lekker uitgebreid gebruik van maken voordat we opgehaald werden.

De eerste stop was bij de zoutwinningsvelden, waar niets te zien was omdat het zoutwinnen uitsluitend in het hete, droge seizoen plaatsvindt. Het begon zachtjes te regenen, maar dat ging over in een plensbui. Voordat we bij de Damnoen Saduak floating market aankwamen, was het al weer droog. Deze keer hebben we de rondvaart aan ons voorbij laten gaan, we hebben wat gewandeld en vonden toen een terrasje waar "heerlijke verse koffie, dunkuwel" stond. En dat was ook zo, een heerlijk bakkie was het inderdaad.
Toen verder naar de opstapplaats voor de dodenspoorlijn naar Birma. De trein kwam vrij snel en we hadden besproken plaatsen, met water, cola, koffie en een aardbeiencakeje. In Nam Tok verlieten we de trein weer en gingen naar het lunch adres, exact dezelfde als vorig jaar. Het menu bestond uit rijst met zoetzure groenten, groenten in ketjap saus, omelet en gele curry, die lekker pittig was. Al met al een smakelijke maaltijd, al verschillen smaken natuurlijk sterk..... Inmiddels was er weer een pittige bui losgebroken, maar die stopte weer na een poosje. Vervolgens begaven we ons eerst naar de opstapplaats voor de Jungleraft-reizigers, daarna naar ons tentenkamp,
Het ziet er hier heel mooi uit, en de tenten zijn simpel, maar wel gekoeld! Er loopt een klein watervalletje langs het kamp, waar een tweetal bassins in is gebouwd, zodat je lekker even kunt afkoelen. En dat hebben we dan ook gedaan. Het is nu 18.30 uur en de DEET blijkt geen  overbodige luxe, want het wemelt hier van de muggen. Om zeven uur gaan we eten en we zitten nu op het terras lekker wat te drinken.

Ik heb vandaag al meer vlinders en andere insecten gezien dan in de vorige twee vakanties bij elkaar, weliswaar vanuit de trein en slechts een klein gedeelte hier, maar toch veelbelovend.

Dinsdag 12 oktober.

Goed geslapen vannacht, rond 9:00 er in en om 7:15 er uit, dus ruim 11 uur geslapen, nu na de Erawan ben ik toch wel knap moe, en zou het liefst me nest weer induiken. Maar ik heb nog zo'n heerlijke maaltijd in het verschiet (voor na het eten  heb ik choco koekies en 2 gebakjes).
Erawan tot het top nivo gehaald, dus weer verder als vorig jaar. Het was wel weer zwaar, zweette als een os, maar het was toch dragelijker dan 2009.
Na de Erawan heeft Paul weer lekker Thais gegeten, rijst met kip en groene groente in chilisaus, omelet met paprika en jonge mais, een neutrale groente schotel, kipstukjes met weinig smaak, glasnoedels met ei en tomaat. Een toetje kon er deze keer niet vanaf.
Zelf heb ik bij Wimpy 2 broodjes kipburger en frietjes op.
Bij terugkomst in de tent ff lekker de natural pool in gesprongen, deze keer in het 120cm gedeelte Gister in het 80cm deel. Je moet er toch weer ff aan wennen, toch!!

John Stoppelenburg

&

Paul Zuijdam

nlende
Copyright © 2017 John & Paul. Alle rechten voorbehouden.
Joomla! is vrije software uitgegeven onder de GNU/GPL Licentie.